Kategorie
Ikony Ikony autorskie

Św. Jura od krów

Wczoraj kościół prawosławny obchodził dzień św. Jerzego, Jury. (kościół katolicki świętuje nieco wcześniej) Jego imię po grecku znaczy rolnik.

gr. Γεώργιος < gr. γεωργόςrolnik < gr. γῆ + ἔργονziemia + praca

Większość z Was kojarzy św. Jerzego jako postać w zbroi na koniu, który włócznią przebija smoka. Natomiast w tradycji ludowej jest patronem bydła, wiosny, roślin, pasterzy…. i wilków. Szczególne formy kultu dnia św. Jerzego a właściwie Jury przyjęły się na polskiej i wschodniosłowiańskiej wsi. W zależności od regionu Polski w ten dzień rozpoczynano sianie lnu- ”Jeśli chcesz mieć kęs płótna dobrego, siej len na świętego Jerzego”, na kresach wschodnich w tym dniu po raz pierwszy uroczyście wyganiano na wypas bydło. Św Jerzy opiekował się rolnikami, czuwał, aby zboże ozime dobrze rosło, a ziemia dobrze przyjmowała zasiew ( zboże siano dzień po św. Jurze), ale również opiekował się wilkami. I potrafił ukarać złego gospodarza nasyłając na jego gospodarstwo wilcze hordy. Tylko człowiek z czystym sumieniem gospodarskim mógł wyprosić łaskę cofnięcia kary.Na Białorusi, w dzień św. Jury do dziś obchodzi się obrzęd „odmykania ziemi”. Święto przetrwało jeszcze z czasów pogańskich i poświęcone było słowiańskiemu bogu, Jaryle. Na Białorusi, w dzień św. Jury do dziś obchodzi się obrzęd „odmykania ziemi”. Święto przetrwało jeszcze z czasów pogańskich i poświęcone było słowiańskiemu bogu, Jaryle. Przed obrzędem „odmykania ziemi” jego uczestnicy święcą bochen chleba . Następnie korowód udaje się na pole żyta. Świątecznemu pochodowi przewodzą: kobieta z chlebem na rękach, chłopiec z grabiami przewiązanymi chustką i pastuszek z batem. Przed wyjściem na bosaka na pole żyta ludzie modlą się, a potem klękają i przykładają uszy do ziemi, by usłyszeć jak „szumi”, czy „przemawia” – czy jest gotowa do „otwarcia”. Proces „odmykania” ziemi polega na podnoszeniu leżącego na wyszywanym ręczniku chleba. Bochenek wędruje od ziemi do słońca – potem dzieje się to samo z samym ręcznikiem – co ma zapewnić, że żyto obrodzi. Pastuszek posypuje ziemię solą, co ma zapewnić urodzaj. Następnie częstuje się „matkę ziemię szczyptą soli, a na koniec uczestnicy korowodu częstują się świątecznym chlebem.

Źródło: „Święty Jerzy w wierzeniach i przysłowiach polskich”-Magdalena Jaszczewska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *